Kerkraam in Heilust gerestaureerd - Jacques Vonk

Kerkraam in Heilust gerestaureerd

Stichting Jacques Vonk heeft kerkraam in Heilust gerestaureerd

Toen de sluiting van de kerk in Heilust werd aangekondigd, heeft de Stichting Jacques Vonk zich meteen ingezet om de glas-in-loodramen van glazenier Jacques Vonk (1923-

2000) in het toekomstig gemeenschapshuis te behouden. Dat is met medewerking van de gemeente Kerkrade gelukt. Maar de Stichting heeft, behalve als culturele waakhond optreden, meer gedaan. Voorzitter Leo Meewis – als amateur-glazenier in de voetsporen van zijn schoonvader getreden - heeft eigenhandig het beschadigde raam boven de ingang van de kerk met hulp van Instituut Syntra in Tongeren gerestaureerd. De gemeente heeft voor renovatie van de overige kerkramen getekend. Alle ramen zijn onlangs in goede staat in het voormalig kerkgebouw teruggeplaatst. Het resultaat mag er zijn! Bezoekers van het toekomstige gemeenschapshuis ’t Westhoes kunnen de ramen van Jacques Vonk blijven bewonderen.

Voorzitter Leo Meewis bij ‘zijn’ gerestaureerde glas-in-loodraam ‘Christus als Wereldrechter’ dat weer boven de ingang prijkt.